Informacje o LPG


Mechanika pojazdowa serwis samochodów osobowych ALLGAZ

Poniżej wymieniamy najważniejsze elementy instalacji LPG które musi zawierać każdy samochód przystosowany do zasilania gazem płynnym. Konfiguracja tych elementów jest zawse dobierana indywidualnie do każdego samochodu.

 

Wtryskiwacze gazowe

Wtryskiwacze gazowe to urządzenia odpowiedzialne za dawkowanie gazu LPG/CNG w fazie lotnej do cylindrów silnika. Z uwagi na to, że są to najbardziej precyzyjne elementy gazowych systemów zasilania IV generacji wymagają one właściwej eksploatacji i konserwacji. Wtryskiwacze dzieli się na membranowe blaszkowe i tłoczkowe zależnie od elementu zamykającego przepływ gazu. Najistotniejszym parametrem ich doboru do mocy silnika jest wydajność podawana przez producenta. Znaczący wpływ na stan techniczny wtryskiwaczy ma właściwa obsługa instalacji gazowej oraz jakość stosowanego paliwa gazowego. Czyszczenie wtryskiwaczy gazowych w przypadku braku regularnej wymiany filtra fazy lotnej jest czynnością niezbędną. Większość tych urządzeń bywa rozbieralna poza doskonałej jakości wtryskiwaczami Keihin, do czyszczenia których opracowano specjalną technologię.

 

Wielozawór

Wielozawór, to element samochodowej instalacji gazowej odpowiadający za bezpieczne tankowanie mieszanki do zbiornika pojazdu. Odpowiada on przede wszystkim za ograniczenie ilości tłoczonego paliwa do 80% pojemności zbiornika, co ze względów bezpieczeństwa jest uwarunkowane odpowiednimi przepisami. Urządzenie wyposażone jest w dwa magnesy, dzięki którym możliwe jest wskazanie stopnia napełnienia zbiornika. Wskaźnik może funkcjonować w obrębie kabiny kierowcy bądź bezpośrednio na wielozaworze. Drugą funkcją urządzenia jest pobieranie i przesyłanie gazu z butli do silnika. Wielozawór dobiera się zależnie od rodzaju zbiornika. Standardowo składa się on z zaworu ograniczającego, wskaźnika, elektrozaworu odcinającego wypływ gazu ze zbiornika, nadciśnieniowego i termicznego zaworu bezpieczeństwa.

 

Centrala gazowa

Centralka gazowa stanowi swoisty „mózg” całego systemu LPG w samochodzie. Jest to rodzaj komputera sterującego i interpretującego dane, a następnie na ich podstawie zarządzającego dawkowaniem oraz mieszanką paliwa LPG podawanego do kolektora. W samochodach z układem wtryskowym benzyny centralka służy też do przełączania zasilania silnika z benzyny na paliwo gazowe. Ta jednostka sterująca instalacją gazową dobiera z komputera samochodu czasy wtrysku benzyny niezależnie dla każdego cylindra i przekazuje je do wtryskiwaczy gazowych, dzięki czemu do cylindrów trafia ilość gazu odpowiadająca rzeczywistemu zapotrzebowaniu. Obsługa systemu odbywa się poprzez centralkę wewnątrz kabiny, która automatycznie przełącza silnik na zasilanie gazem po jego rozgrzaniu.

 

Reduktor

Reduktor określany też, jako parownik jest podstawowym elementem instalacji gazowej z wyjątkiem systemów wtrysku ciekłego gazu. Rodzaj reduktora i jego stan techniczny decyduje o pracy silnika. Reduktory powinny być dobierane zależnie od stosowanego systemu. Generalnie w systemach IV generacji stosuje się reduktory membranowe jednostopniowe, a we wszystkich ze wskazaniem na systemy I i II generacji reduktory membranowe dwustopniowe. Inny stosowany podział to reduktory pneumatyczne, wykorzystywane w systemach I generacji oraz bardziej zaawansowane i uniwersalne reduktory elektroniczne. Do podstawowych zadań reduktora zalicza się odparowanie płynnej mieszaniny gazów, zabezpieczanie przed niekontrolowanym wypływem, redukcję jego ciśnienia i dozowanie w stosunku do potrzeb.

 

 

Butla

Samochodowe instalacje gazowe wymagają odpowiedniego, trwałego i bezpiecznego zbiornika. Przez wiele lat stosowane były w samochodowych instalacjach butle stalowe, których wadą pozostałam ciężar, mający szczególne znaczenie w przypadku dużych samochodów. Obecnie na rynku pojawiają się nowe rozwiązania, jakimi są butle z materiałów kompozytowych. Są one wykonane z aluminium i tworzyw sztucznych z nawojem z włókna węglowego. Zbiorniki mogą mieć różny kształt i wielkość zależnie od rodzaju i konstrukcji samego pojazdu. Najczęściej wykorzystywane to zbiorniki toroidalne, jako podstawowe, cylindryczne w charakterze zbiorników zapasowych, eliptyczne z samochodach z małym bagażnikiem. Pojemność waha się od 15 do 150 litrów zależnie od rodzaju i przeznaczenia.